2017. augusztus 18., péntek

WWW 13: pihenőnap a Bryce kanyonban

Az elmúlt napokban kicsit leharcolódott a család a rengeteg látnivalótól és autózástól, így egy kvázi pihenőnapot tartottunk, csak egy np-ba mentünk el, ami ráadásul csak 20 mérföldre volt a KOA-tól (a KOA - Camprgrounds of America egy kiváló kemping hálózat, egész Észak Amerikában rengeteg van, és mindenhol ugyanazt nyújtják, bár az ár természetesen változik).
A Bryce Canyon National Park az egyik legöregebb np. Az első fehér emberek a vidéken prémvadászok voltak a 19. század elején, majd mormon telepesek költöztek ide, köztük a névadó Ebeneezer Bryce is. Tőle származik a mondás a vidékről, amikor kérdezték tőle mi a véleménye: szörnyű egy hely ha elveszett a marhád benne.

A kanyonnak rengeteg érdekessége van, kezdve onnan hogy nem is egy kanyon, csak egy fél kanyon. Elég magasan helyezkedik el, kb. 2500 m felett, és ennek megfelelően a fagyos napok száma eléri a 200-at évente.

Az elmúlt napokban láttunk már pár kanyont, nem vártam ilyen eksztatikus élményt, de az itt található hoodoo-k egészen különösek. Az Arches-nál megismert balanced rock egy távoli rokona a hoodoo, ezek is sziklaoszlopok, de a tetejükön nem egy szikla egyensúlyozik évszázadokig, hanem csak egy dolomit süvege van, ami az eróziótól védi a tetejét. Amikor ez megsérül, akkor nagyon gyorsan le is erodálódik a sziklaoszlop.
Hoodoo-k.

A pihenőnap definicióját követve sokáig lustálkodtunk reggel, és csak kb. fél tizenegyre értünk a parkba. Mindig a látogató központban kezdünk és nem csak a junior renger füzetek miatt. A filmecske amiket itt meg lehet nézni, jó összefoglalást ad a helyről, és segít eligazodni, hogy mit is érdemes megnézni. Jó a térkép is és az újság is amit kapunk itt, és a parkőrök mindig szivesen adnak útbaigazítást. Nekünk visszatérő kérdésünk, hogy melyek a legfőbb ránk leselkedő ragadozók...
A kis túránkról nem írok, már rég elfogytak a jelzőim, majd legközelebbre keresek valami szinoníma szótárat.

A helyi kéregetö.

Az út során találkoztunk egy épp nem szolgálatban lévő parkőrrel, aki azért kirándul körbe-körbe egész nap, hogy segítse az arra rászorulókat. Ugyanis rettenetesen száraz a levegő, és mivel viszonylag nagy magasságban vagyunk kevés az oxigén. A száraz levegőre bizonyítékot is kaptunk, amikor levettem a hátizsákot és a szokásos hatalmas folt pár röpke perc alatt megszáradt.
A kirándulás után letettük a junior ranger fogadalmat és haza is mentünk, hogy korán pihenni térjünk, mert még komoly dolgok, és sok utazás előtt vagyunk.