2016. május 15., vasárnap

Az első látogatás a Henry Ford Múzeumba.

Bár szívesen megyek múzeumba, sajnos elég ritkán jutunk el. Szombaton rossz idő volt, így egyértelmű volt, hogy irány Detroit egyik fő nevezetessége, a Henry Ford múzeum. Péntek este morfondíroztunk rajta már (némi mágiával előre láttuk a rossz időt), így a pénztárnál azonnal családi éves bérletet kértünk, ami egy nagyon jó döntésnek bizonyult utólag.
A múzeum honlapja itt érhető el: https://www.thehenryford.org/visit/henry-ford-museum (Sok mindent az olvasóra bíznék, hogy ha érdekli járjon utána. A becsatolt linkek kötelező olvasmányok ill. nézegetni valók!)

Mi a múzeum részlegre szavaztunk, és rögvest neki is álltunk a földművelésügyi gépeknek Zsuzsika kedvéért.
Zsuzsika és Ágoston (A selfibot bevetésén...) 
Ágoston egy paradicsomszedő géppel. 10 ember kellett a géphez, hogy kiválogassa a zöld paradicsomokat. A leírás szerint 60%-os hatékonyságnövekedést értek el vele. 
Gerda egy '75-ös évjáratú kukorica betakarító kormányánál. (Jó évjárat!!!)

Nagyon szép időszakos bútorkiállításba is belefutottunk, amelyben rengeteg csodaszép babaház is volt. Az aranyos kislány is csak időszakos volt a vitrin mellett, mert alapvetően inkább rohangált, vagy apja nyakában rendelkezett, hogy merre szeretne tovább haladni.  (Fully-furnished)

Az agrár masinák után egy lakóépület prototípust néztünk meg. A 2. világháború után 16 millió embernek nem volt otthona az államokban. A probléma megoldására készült innovatív megoldás a Dymaxion-ház: a fel nem használt bombák fémköpenyét újrahasznosítva (ill. szerencsére csak először hasznosítva), egy könnyűszerkezetes egyen-épületet terveztek, amelynek az egyetlen elkészült prototípusa itt van kiállítva. Mivel nem kaptak rá központi támogatást, ezért nem sikerült bevezetni. 

Ezt követte az ipari forradalom gőzgépei részleg, a repülő részleg, a HotDog-os részleg (ebéd), az Egyesült Államok elnökeinek autói részleg, a T-modelles részleg, autó történeti részleg, sokadik fotelben-padon-kanapén pihegő részlet, vonatos részleg, majd a teljes kimerültség határán, mintegy levezetésül 3D-ben az űr felfedezéséről, a fekete energiáról és anyagról egy mozi. Inkább mutatok még pár képet! Ide még sokszor vissza kell mennünk, mert befogadhatatlan egyszerre.

Egy rövid amerikai történelmi kiállításon egy iskolarészlet. Ezt a koncepciót tényleg már csak múzeumban láthatják az itteni gyerekek.
Ismerkedünk a teljesítmény fogalmával: hány 100 W-os lámpát bírunk izzásra kényszeríteni?
Egy szimbolizált repcsi belső 100 évvel ezelőttről. Figyeljük meg az üléseket!
Egy csodálatos 1939-es DC-3-as. Különlegessége, hogy majdnem 85 ezer órát töltött a levegőben, ami egyedülálló a repülőgépek történetében. (Ez lehet hogy megdölt azóta, de 75-ben mikor nyugdíjba vonult a masina, akkor még biztosan igaz volt.)
1926-ban ezzel a géppel repült el az északi sarkra Richard Byrd egy Edsel Ford támogatta expedícióban. Hogy véletlenül se gondolja senki, hogy Ford géppel repült, ezért nagyon visszafogott márka jelzéseket helyezett el a gépen. A youtube-on is van egy archív felvétel az expedícióról.
Ki volt állítva még Lindberg Spirit of St. Louis gépe, amivel 1929-ben 33 és fél óra alatt repült át elsőként New Yorkból Párizsba. Mivel mindenek feletti szempont volt a tömeg spórolás, összesen 5 szendvicset vitt magával és nem túl sok vizet. (Előtte sokak próbálkoztak ezzel sikertelenül...)
Egy repülőgép kaszkadőr-show nézőterén elvegyültünk, feltekintve lélegzet-elállító mutatványok...
Ez a hot-dog nagyon ficánkolt így inkább a hagyományosabb verziót választottuk.
Bevetésen a selfibot a Dog Houseban. 
Egy igazi postakocsi! 
Egy T-modell a rengetegből.
Számos interaktív kütyü tette emlékezetessé/élvezhetővé a gyerekeknek is a múzeumot. Itt éppen el kellett vezetni egy T-modellt egy úton, kurblizással, kettős kuplungolással, teheneknek dudálva, stb...
Bugatti Royal 1931-ből, összesen 6 készült belőle, és 5,91 m hosszú, 300 lóerős!!!
Egy korai busz vonatállomás - szálloda útvonalra.
Egyike az elnöki autóknak: 1961 és 1977 között szolgált. Országot megdöbbentő esemény "helyszín"
A gépészmérnökök döbbenete: egy Allegheny mozdony: 160 szenes vagont húzott 40-50 mph-val, 7500 lóerő. 25 db készült belőlük és alig 11 év után le is cserélték őket amikor megérkeztek a diesel mozdonyok.
A robbantott ábra a valóságban!
Az első tengely kialakítása gyönyörű: komfort 1889-ből
Kimerülten, de már a 3D-re felkészülve...

3 megjegyzés:

  1. Nagyon szórakoztató beszámolókat írtok! Vicces, hogy így többet tudok Rólatok, mint itthon. Ez a múzeum meg egy Amerika-múzeum. Kicsit máris látom, hogy a magyar valóság ingerszegény lesz a gyerekeknek. :) Külön üdv a gimnazistának!

    VálaszTörlés
  2. Hát ez jól hangzik. Aztán használjátok ki a családi bérletet rendesen! :) Amúgy milyen az idő arrafelé? Itthon május létére elég hűvös lett, sőt néha úgy érezzük itt a monszun.... :D Minden jót és LIKE! :D

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó volt olvasni Zsuzsi :)
    Dorka

    VálaszTörlés