2016. november 30., szerda

New York III.

Szombat reggelre csak hajnali 7 órára sikerült shuttle-t foglalnunk, így viszonylag korán keltünk és indultunk. Könnyű szívvel lemondtunk a szállodai reggeliről, ami a szokásos amerikai, nem európai gyomornak való kínálattal rendelkezett. A kisbusz ugyan késett 10 percet, de a korai időpontnak illetve a bácsi lelkiismeret-furdalásának köszönhetően végül nem késtük le a fél 8-as kompot.
A családról készült kora kávé előtti képek a nyugalom megzavarására alkalmasak, ezért inkább a komp bejárata dokkoláskor, ill. a State Island-i és Manhattan-i kikötőjét nézzétek meg (boccs a visszacsillanó fényért, nem lehetett előre kimenni a hajó fedélzetére
Manhatten-ben aztán beültünk az első szembejövő Starbucks-ba reggelizni. Mivel tényleg minden sarkon van szerencsére nem kellett messze mennünk és kivételesen még le is tudtunk ülni.

Reggeli után ismét megtettük a Forintos percek (esetleg Milliók reggelire) emléktúrát és megkerestük a Big Bus legközelebbi megállóját. A szombat reggeli forgalomban szerencsére viszonylag gyorsan felértünk a Times sq-re és az idegenvezető nyugdíjas úr is klasszisokkal volt jobb a péntekinél. Meg tudtunk hol lakik Jennifer Aniston, Robert de Niro, Alica Keys (A Voiceban most Ő az egyik mentor, nagy kedvenc lett), Jay Z, és még számos híresség. Az út nagy részét a Hudson folyó partján tettük meg, ahol nincs túl sok útikönyvbe kívánkozó látványosság érdekes történeteket mesélt pl. a Sully című film alapjául szolgáló megtörtént esetet, személyes emlékeit szept. 11-ről, a new york-i forgalomról, Hálaadásról, stb.
Manhattan déli csücskén, nem a felhőkarcolók árnyékában
A gyerekeknek már előző nap megígértük, hogy bemegyünk a Big Bus központi megállójánál lévő M&M world-be, ezt a látogatást nem halogathattuk tovább. Három (!) emeleten lehet mindenféle M&M jelzést viselő dolgot vásárolni. El kell ismerni: profi az egész, ha betévedtél, akkor már nincs menekvés és vásárolni kell pár fontnyi csoki golyót valami adagolóval, párnával, pólóval és kulaccsal (minden akciós és méregdrága).
M&M world és a trófea.
Szombaton az Uptown látogatását terveztük a másik Big Bus-os útvonal mentén. Most is nagyon élvezetes idegenvezetőnk volt, 8-ik generációs new yorki fiú, aki szintén személyes történetekkel illusztrálta mondókáját. Az American Museum of Natural History-nál megszakítottuk a városnézést és bementünk a múzeumba. Unalmas lehet olvasni, hogy áradozunk a múzeumokról, de egyszerűen jók. Sok vidékre és korba kalauzolnak a kiállítások. Betekintést kaptunk Afrika, Észak-Amerika, az óceánok és a sarkvidékek élővilágába; az Észak-Amerikai és Polinéziai indiánok életébe, hatalmas bálna modellt és megannyi dinoszaurusz csontvázat láttunk. Nem véletlenül mondta a buszon az idegenvezető, hogy gyermekkorában kedvenc múzeuma volt, és paleontológus akart lenni. Lehet, hogy Ross Geller is szeretett idejárni gyermekkorában?
Gyönyörű fa lehetett. Nem baj, ültetünk újat helyette :) .
Sokféle kiállítás volt. Ide is érdemes lenne visszamenni.
Bevett parkolási modell, egymás hegyén-hátán...
A "műanyag szőnyeget" először nem értettem, de praktikusnak tűnik sűrűn előforduló koccanások esetére, jópár ilyet láttam a városban (Zsuzsa nem érti hogy mire lehet ez jó, lásd Mazdánk hátulja...-I - a kifejezést nem értettem, mert a szőnyeget alulra várom, ez inkább falvédő -Zs ). Lehet hogy megvan a piaci rés Budapestre...

A család jelentős része már csak kúszott a múzeum után a sok sétától, ezért újra hop a buszra és az északi részét utaztuk végig a felső túrának (A kék útvonal a linken).
A buszról a Guggenheim múzeumnál szálltunk le, és be is vetettük magunkat. Sajnos egy nagyon várt találkozó nem jött létre, de legalább Julianne Moore-ral azért összefutottunk a múzeumban. Az épület az nagyon tetszett nekünk, a kiállításra azt hiszem több időt kellett volna szánni, hogy "működjenek a képek".

Gyors ebéd (du. 4-kor már megint) után a buszra visszaszállva próbáltunk lejutni Midtownba, de annyira lassan haladtunk, hogy le kellett szálljunk és a tömegben gyalogszerrel értük el az egyik délre tartó metró vonalat, miközben újra és egyben utoljára megcsodálhattunk pár gyönyörű kivilágított kirakatot.
Jellegzetes utcaképek.

Csillogás.

A szállodába ismét hullafáradtan értünk vissza, vasárnap pedig amilyen gyorsan jöttünk, olyan gyorsan haza is robogtunk élményekkel gazdagon megpakolt autónkkal.

Chicago után azt írtam, hogy hatalmas pozitív csalódás volt a város, és nagyon élhetőnek tűnt. New York nem okozott csalódást, azt vártam hogy lenyűgöző lesz, és az is, de még inkább sokkoló. És nem csak az embertömeg, a látnivalók végeláthatatlan sora, hanem egész Manhattanből számomra áradó érzés: igen, én vagyok New York, én vagyok a világ közepe, ha valaki akarsz lenni, akkor gyere először is ide.
A 15 évvel ezelőtti katasztrófának, az ikertornyok elleni támadásnak itt kellett megtörténnie, és mérföldkőként jelezni, hogy nagyon erőteljes folyamatok zajlanak a világunkban és a New York által képviselt rend nem állhat mindig fent. Ezt a folyamatot egyértelműen érzik az itt élők, és ennek a következménye, hogy a "soktornyos bácsi" megnyerhet egy amerikai elnökválasztást azzal az ígérettel, hogy ennek gátat vet.

1. Egy másik kedvencünk volt az óvoda egy 20 emeletes ház tetején, elkerítve, mint egy kosárpálya.

2. Hú arról a lökhárítóról a display-eket védő fóliát sosem letépő emberkék jutottak eszembe, akik ha rákérdezek azt mondják, hogy a így szép marad a display (ja a fólia alatt, amit sosem veszek le, még ha a fele le is mállik) Nem erre találták ki a lökhárítót? :D