2017. január 12., csütörtök

Consumer Electronics Show (CES)

Idén rendezték az 50. CES-t Las Vegasban, ami a legnagyobb elektronikai kiállítás. A ma és holnap autóiban a nagy kunsztok az autonóm vezetés és a "Connected car" koncepció, úgy egészében tekintve a mobilitás, ezért ezen a kiállításon is nagy hangsúlyt kapott az autóipar, aminek köszönhetően szerencsére szakmai alapokon eljuthattam ide.
Az FF 91 pompázik a standon (a kép nem torzított, csak hatalmas az autó
A blog profilja nem a szakmai életem követése, de azért pár dolgot megemlítek. Leleplezték a Faraday Future FF91-es modellét és azt gondolom ha valaki ránéz a megjegyzésekre a youtube-on, vagy olvas pár cikket, akkor egyértelmű hogy a cég körül sok kérdés lebeg, de magát az autót azért elismerik. Nekem személy szerint tetszik, valósággal sajnálom, hogy kicsi az esélye hogy ilyet vegyek amíg bérből és fizetésből élek :)
A Honda bemutatott jármű koncepciója, meglehetősen trükkös autónyitással.
Ha jól emlékszem a Toyota látványos jármű koncepciója.
Az autonóm járművezetés pár éven belül itt van, több autógyár is beszámolt róla, hogy pár éven belül az L4-es szintű rendszerek már sorozat gyártásban lesznek. Ez a technológia nem a jövő, hanem sokkal inkább már a jelen, még ha egyenlőre csak speciális esetekben merünk ezen rendszerekre hagyatkozni.
A Daimler furgonja: a végső kiszállítást már drón végzi, aminek "karmaiba" a csomagtérből a kinyíló tetőn keresztül emberi segítség nélkül kerül a csomag.
A BMW egyik illusztrációja, kint a parkolóban és a városban rengeteg autóban mutatták be az autonóm vezetési funkcióikat
Rengeteg stand foglalkozott a „connected car”-ral. Minden összekötve mindennel, lakás, autó, naptárak, adatok, térképek, internet, és természetesen minden hangfelismerés alapon, úgyhogy az autóban elég csak azt mondanom, hogy szeretnék étterembe menni, mikor, milyen típusba, merre, már ajánlja is az autó a lehetőségeket, majd kiválasztás után visszaigazolja a foglalást. Miközben informál természetesen a naptáramban lévő programokról, a forgalomról, segít rendelni az Amazonról, parkolóhelyet ajánl nekem, mivel a felhőben mindenre van válasz...
A városban járkáló autókról folyamatosan érkeznek az adatok a szabad parkolóhelyekről
Alexa mindent tud!! (Meglepett hogy hány autógyár dolgozik együtt velük)
Műszakilag egyértelműen megoldott vagy már lehetséges dolgok (esetleg még indusztrializálás alatt), hihetetlen mennyiségű adat feldolgozásával, és számomra ijesztő méretű információgyűjtéssel az emberekről. Nem tudom hogy ez paranoia-e és egyáltalán elkerülhető-e, különösen ha belegondolok, hogy nálunk a házban is segít nekünk már Alexa; a lakásunk termosztátja maga nézi hogy otthon vagyunk-e és WiFi-n kommunikál velünk; a telefonon akár élőben nézhetem a villamosenergia felhasználásunk; az autóban a biztosítótársaságunk jeladója figyeli merre járunk (talán azt is hogy jól vagy éppenséggel rosszul vezetünk-e, mekkora kockázatot jelentünk biztosítási szemszögből), kezemen az óra folyamatosan nézi mennyit mozgok, mennyit alszom és szépen küldi az adatokat a felhőbe.

Mobilitásra adott válaszok: lakásba integrált autó, mozgó székek sorban-üléshez valamint ennek egy elegánsabb megoldása.
A felhő elképesztő komplexitása és információs tömege óriási csábítást jelenthet azoknak, akik valami rosszban sántikálnak és fenyegetettséget mindannyiunknak. Lehet hogy nem véletlenül van a CES Las Vegasban a szerencsejáték fővárosában, van tét a játékban.

A képeket Kovács Mátyás kollégámtól kaptam, a telefonom nem küzdött meg sikeresen a fényviszonyokkal. (Köszi a képeket!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése